Hoofdmenu:
Historie in vogelvlucht:
In 1887 werd bij de scheepswerf van Jacob Mulder in Vierverlaten het eerste ijzeren skûtsje in Friesland gebouwd, in opdracht van twee herbergiers uit Rottevalle. Beiden waren in het bezit van een houten skûtsje dat werd ingeruild op de nieuwbouw. De werf leverde een scheepje op van 11,90 meter lang en 3,15 meter breed met een laadvermogen van 17 ton. Het werd ingezet als beurtschip, genaamd “(De) Rot”, om o.a. marktwaar naar Leeuwarden te vervoeren. Daarbij bleek het een snel schip te zijn dat in de jaren 1891 tot 1908 successen behaalde met skûtsjesilen. Na 30 jaar zeilende beurtdienst wisselde de Rot een aantal keren van eigenaar en maakte het nodige mee: gezonken geweest, toch geborgen, naar woonschip omgebouwd, in verval geraakt, onbewoonbaar verklaard en op de nominatie om gesloopt te worden. Ruud de Haan uit Haarlem (hier was de Rot inmiddels terechtgekomen) redde het scheepje van de sloop en liet het op de wal zetten. Hij begon met restaureren teneinde het schip van weleer terug te krijgen. Spanten en huidplaten werden vernieuwd en om stahoogte in de roef te creëren, werd deze hoger gemaakt en 2 spanten naar voren gezet. Daarachter was een stuurkuip, de bollestal. Vanaf 1987 is het skûtsje weer onder zeil en inmiddels is het ook met een motor uitgerust.
De eigenaren Ruud en Janny de Haan hebben met de Rot regelmatig deelgenomen aan nautische evenementen (zoals het Historisch Weekend te Den Helder) en zijn ook teruggeweest in Rottevalle, op zoek naar mensen die het schip en de historie kenden. Bij een jaarlijks evenement in Workum (Strontrace en Beurtveer) ontmoette fam. de Haan Joke van der Zwaag uit Rottevalle. Zij was op de hoogte van de bijzondere geschiedenis van de Rot en ondernam actie toen Ruud te kennen gaf dat zijn skûtsje eigenlijk weer naar Rottevalle terug zou moeten keren. Samen met Gjalt de Jong uit Earnewâld legde zij contacten met Plaatselijk Belang Rottevalle, de watersportvereniging, de Compagnie der Rottevalster Vaarten en nog een aantal belanghebbenden in het dorp. Op 30 oktober 2010 werd een open dag aan boord gehouden om te onderzoeken of de dorpelingen wat voelden voor zo’n museumschip in de vaart. Zeker vanuit regionaal-toeristische hoek werd het schip enthousiast ontvangen als nieuwe attractie.
Gegevens:
Registratienr: L 383 N
Bouwjaar: 1887
Type: Roefschip
Werf: Jacob Jans en Wolter Mulder
('De Koningspoort') in Vierverlaten
Opdrachtgever: Lieuwe van der Meulen te Rottevalle
Huidige eigenaar: Stichting Freonen fan De Rot, De Rottefalle
Lengte: 11,90 meter
Breedte: 3,15 meter
Tonnage: 17,066 ton
Meting: Leeuwarden, 1 aug. 1902
Eerste eigenaren:
Lieuwe van der Meulen Tjerk van Dijk te Rottevalle
Tweede eigenaar: De Vries Zoutkamp (1920)
Tweede naam: De ‘Twee Gebroeders’
Derde naam: ‘Groene Leeuw’ of ‘Odine’ (1939)
Derde eigenaar: Onbekend te Haarlem
Vierde eigenaar: Ruud en Jannie de Haan, Spaarndam vanaf 1978
Vierde naam: ‘de Rot’
Vijfde eigenaar: Stichting Freonen fan De Rot 2011